Umieć mówić do widzów

Cel kursu

Wzmocnienie warsztatu wykładowców, menadżerów, dziennikarzy, vlogerów, osób występujących publicznie np. rzeczników prasowych czy działaczy publicznych, osób prowadzących wykłady, czy nagrywających swoje wystąpienia w sieci internetowej, czyli tych którzy dbają o swój wizerunek, o wizerunek firmy, instytucji czy urzędu.

To zajęcia dla studentów, którzy mogą wzbogacić swoje umiejetnosci potrzebne przy egzaminach, obronie pracy naukowej czy udziale w panelu dyskusyjnym, np. debacie Oxfordzkiej.

To zajęcia dla menadżerów, którzy będą mieli spotkania inwestorskie, prezentacje biznesowe czy spotkania z pracownikami lub klientami.

To zajęcia ze sprzedaży informacji - jak produkt zwany informacją atrakcyjnie opakować i przekazać odbiorcy, by zrozumiał, zapamiętał lub wykorzystał otrzymany "towar" w sposób, który zaproponujemy.

To zajęcia dla tych, którym brak pewności siebie podczas występu publicznego: egzaminu, obrony naukowej, prezentacji biznesowej czy wystąpienia na uroczystości branżowej a nawet…rodzinnej.

Opis kursu

Każde zajęcia maja podobny scenariusz:

  1. Ustalenie zasad pracy.
  2. Wykład multimedialny- wprowadzenie w tematykę.
  3. Zadania do wykonania: przygotowanie do nagrania przed kamerą.
  4. Realizacja zadań: nagranie wystąpień.
  5. Analiza nagrania, wnioski, przygotowanie do kolejnego nagrania.
  6. Powtórka ćwiczenia / ugruntowanie nabytej wiedzy.
  7. Podsumowanie zajęć.
  8. Test sprawdzający – w formie wywiadu przed kamerą, czasami testu pisemnego.
  9. Zapowiedź kolejnych zajęć.

Tematyka wykładów i ćwiczeń:

PRZEŁAMANIE STRESU
Wejście i zejście ze sceny. Kontakt z widzami. Kontrola postawy i gestu.

ROZGRZEWKA DYKCYJNA
Poznanie budowy aparatu mowy i techniki występowania publicznego. Aktorskie ćwiczenia rozluźniające aparat mowy. Poznanie technik oddechowych.

SZYBKIE PRZYGOTOWANIE WYSTĄPIENIA
Informacja podczas niecodziennej prezentacji, czyli jak budować mikrokonspekt i posługiwać się rekwizytem. Poznanie trzech elementów wystąpienia. Praca nad gestem i postawą podczas prezentacji.

KONTAKT WZROKOWY Z WIDZAMI
Prezentacja podczas której koordynujemy przekazywaną treść z kontaktem ze słuchaczami - ćwiczenie "gaszenia rąk" - stabilizacja kontaktu wzrokowego.

MIKROFON
Ćwiczenia z mikrofonem trzymanym w ręku - jak gestykulować w takiej sytuacji. Mikrofon na statywie - jak dobrze ustawić mikrofon i jak zachować kontakt ze słuchaczami.

ZACHOWANIE SIĘ PODCZAS TRANSMISJI WYSTĄPIENIA
Poznanie specyfiki krótkiej, kilkuminutowej rozmowy podczas transmisji, np. w Internecie. Budowanie zwięzłych odpowiedzi, umiejętność odpowiadania na trudne pytania, współpraca uczestnikami, opanowanie emocji.

ODPOWIADANIE KRÓTKIM PAKIETEM TZW. "SETKA"
Jak przedstawić najważniejsze tezy i jak odpowiadać na pytania uczestników prezentacji, by nie odejść od głownego tematu? Jak zbudować pakietową wypowiedź składającą się z dwóch elementów - trwająca 10-15 sekund?

PANEL – UMIEJETNOŚC DYSKUTOWANIA
Poznanie specyfiki kilkuminutowej rozmowy, jej przebieg i elementy. Zasady siedzenia przy stole lub bez stołu by wypaść korzystnie. Umiejętność odpowiadania na trudne pytania, wchodzenie w słowo adwersarzowi, pointa.

Tematy nagrań przed kamerą:

  1. Prezentowanie i przedstawianie siebie oraz zespołu.
  2. Umiejętność aktywnego słuchania, czyli reakcja na wystąpienie głównego uczestnika.
  3. Utrzymanie kontaktu wzrokowego ze słuchaczami podczas prezentacji, czyli tak zwane przechodzenie „czwartej ściany”.
  4. Gest i postawa podczas prezentacji na siedząco i przy ekranie.
  5. Praca z mikrofonem podczas prezentacji.
  6. Postawa i umiejętność siadania na scenie.
  7. Garderoba prezentera - jak się ubrać, by osiągnąć pozytywne wrazenie.
  8. Wstęp do spotkania z inwestorami, przygotowanie spotkania według systemu POPKI.
  9. Budowa prezentacji według zasady mesaage house i message light.
  10. Analiza slajdów inwestorskich i umiejętność skupiania uwagi odbiorcy na prezentowanym obrazie.
  11. Odpowiadanie na pytania, czyli umiejętność budowania krótkich pakietów.
  12. Podsumowanie prezentacji inwestorskiej, zamykanie spotkania klamrą.
  13. Sytuacje kryzysowe podczas prezentacji.
  14. Prezentacja zespołowa jak podczas konferencji prasowej.
  15. Panel dyskusyjny podczas prezentacji.
  16. Prezentacje i wystąpienia własne.

Korzyści

Uczestnicy poznają podstawowe zasady zachowania podczas wystąpienia publicznego, zachowania na scenie, pracy z mikrofonem, prowadzenia prezentacji multimedialnej. Dowiedzą się, jak zainteresować uczestników, by wszyscy wyszli usatysfakcjonowani z pokazu czy prezentacji i wiedzieli co jest najważniejsze w poznanej tematyce.

Podczas zajęć realizowane będzie wiele ćwiczeń, które mają zwiększyć swobodę występowania przed publicznością dzięki wzmocnieniu swoich naturalnych cech, a pozytywna analiza nagrań ma zwiększyć poczucie własnej wartości i pewności siebie podczas wszelkich wystąpień.

Podczas zajęć wskazywane będą umiejętności uczestników, ale także braki - by wiedzieli co należy jeszcze poprawić. Uczestnicy uzyskają podstawowe umiejętności kontroli emocji, ciała - w tym gestów i mowy.

Uczestnicy otrzymają poradnik, który pozwoli im w przyszłości przypominać poznane techniki i dobrze przygotować się do własnych wystąpień oraz indywidualne wskazówki

Terminy zajęć

09.11.2019 (sobota): 10:00-13:00
10.11.2019 (niedziela): 10:00-13:00
16.11.2019 (sobota): 10:00-13:00
17.11.2019 (niedziela): 10:00-13:00
23.11.2019 (sobota): 10:00-13:00
24.11.2019 (niedziela): 10:00-13:00
30.11.2019 (sobota): 10:00-13:00
01.12.2019 (niedziela): 10:00-13:00

Dokładna lokalizacja kursu będzie dostępna dla Słuchaczy, którzy opłacili kurs, po zalogowaniu się na swoje konto Słuchacza.

Dane kursu

  • 17E64
  • Edycja XVII - jesień/zima 2019
  • 09.11.2019
  • Sławomir Matczak
  • 24
  • 20
  • Ekonomia i społeczeństwo
  • 350 zł
  • 150 zł
  • Kampus SGGW Ursynów