Współpraca w zespole wielokulturowym

Cel kursu

Celem kursu jest poznanie różnic kulturowych i ich wpływu na sposób myślenia, zachowania i prowadzenia biznesu przez cudzoziemców pochodzących z odmiennych kultur.

  • Jak z sukcesem współpracować z cudzoziemcami?
  • Co uwzględniać zarządzając zespołem wielokulturowym?
  • Jak unikać kulturowych konfliktów?
  • Jak wykorzystać różnorodność kulturową w rozwoju organizacji?

Opis kursu

Żyjemy w czasach, w których współpraca biznesowa i naukowa ma wymiar globalny. Na co dzień spotykamy się i pracujemy z przedstawicielami odległych krajów, reprezentujących odmienne kultury i obyczaje. Często nasze zachowanie powoduje konsternację cudzoziemca i odwrotnie - to my jesteśmy zaskoczeni jego zachowaniem. Ponieważ wzajemne kontakty z założenia mają przynosić obopólną korzyść, warto dobrze przygotować się do współpracy, aby uniknąć nieporozumień, problemów wynikających z nietaktownego zachowania, a bywa, że także straty finansowej. Współpraca z przedstawicielami innych kultur wymaga szczególnego przygotowania, ze względu na to, że różnimy się między innymi sposobem myślenia i sposobem zachowania, a wpływ na to ma nasze wychowanie w odmiennych kulturach.

Kurs przeznaczony jest dla:

  • Pracodawców zatrudniających cudzoziemców.
  • Członków zespołów międzykulturowych.
  • Koordynatorów projektów międzynarodowych.
  • Studentów planujących karierę zawodową w korporacjach międzynarodowych.
  • Wszystkich osób współpracujących z cudzoziemcami, zwłaszcza z odległych kultur.

Moduły tematyczne:

1. Kultura i jej wpływ na kształtowanie osobowości człowieka.

  • Kultury indywidualizmu a kultury kolektywizmu.
  • Kultury wysokiego kontekstu a kultury niskiego kontekstu.
  • Kultury hierarchiczne a kultury demokratyczne.
  • Różnice w postrzeganiu czasu w kulturach.

2. Dlaczego nie wszyscy myślą tak jak my?

  • Szok kulturowy.
  • Uwarunkowania historyczne, społeczne, geograficzne wpływające na cechy charakterystyczne kultur.
  • Różnice znaczenia słów i obrazów.
  • Edukacja i jej rola w kształtowaniu obywateli.

3.Róznice w komunikacji werbalnej.

  • Cechy języka w wybranych kulturach.
  • Słowa jako wyznacznik wartości kulturowych.
  • Dobór i znaczenie słów w procesie komunikacji.
  • Specyfika komunikacji w języku obcym (np. angielskim).

4. Różnice w komunikacji niewerbalnej.

  • Ukryte znaczenia zachowania niewerbalnego.
  • Gesty, gesty niejednoznaczne.
  • Zachowania zakazane w wybranych kulturach.

5. Kompetencje kulturowe w pracy.

  • Współpraca w zespole wielokulturowym.
  • Zarządzanie pracownikami cudzoziemskimi.
  • Praca z cudzoziemskimi managerami.
  • Współpraca „na odległość”. Uwzględnienie różnic kulturowych w komunikacji przez Internet.
  • Wykorzystanie potencjału wielokulturowego do rozwoju organizacji.

6. Konflikty międzykulturowe w środowisku pracy.

  • Problemy powstające na styku kultur.
  • Stereotypy kulturowe i sposoby ich unikania.
  • Bariery komunikacyjne i sposoby ich przewidywania i unikania.

Korzyści

  • Poznanie podstawowych różnic kulturowych, ich genezy oraz wpływu na sposób myślenia i zachowania cudzoziemców.
  • Poznanie kluczowych zasad komunikacji i współpracy z osobami pochodzącymi z różnych obszarów kulturowych.
  • Nabycie umiejętności przewidywania sytuacji trudnych lub nietypowych w środowisku pracy.
  • Poznanie sposobów zapobiegania konfliktom międzykulturowym.
  • Podniesienie efektywności komunikacji z cudzoziemcami.
  • Zdobycie wiedzy na temat własnych kompetencji międzykulturowych.

Terminy zajęć

20.07.2019 (sobota): 10:00-16:00

Dokładna lokalizacja kursu będzie dostępna dla Słuchaczy, którzy opłacili kurs, po zalogowaniu się na swoje konto Słuchacza.

Dane kursu

  • 16E35
  • Edycja XVI - lato 2019
  • 20.07.2019
  • Dorota Czołak
  • 8
  • 12
  • Ekonomia i społeczeństwo
  • 200 zł
  • 150 zł
  • Kampus SGGW Ursynów